fnctId=thesis,fnctNo=318
공공도서관의 영유아서비스 공간 평가 연구 : 부산지역 4개 공공도서관을 중심으로
- 링크
- http://www.riss.kr/link?id=T16165846
- 작성자
- 조지은
- 저자
- 장혜진
- 발행사항
- 부산 : 부산대학교 대학원, 2022
- 발행일
- 2022.02.
- 국문초록
- 국내 공공도서관도 공간이 가진 매력과 접점을 활용하는 공간 구성, 사람들 사이의 상호작용, 공간과 사람의 상호작용 등을 통해 새로운 의미를 창출하고 발견되지 못했 던 내재 가치를 드러나게 할 수 있다. 특히 공공도서관의 영유아서비스를 위한 공간은 생애 최초로 도서관을 찾는 영유아와 그 보호자에게 도서관의 인상을 좌우하는 공간이다.
여전히 대부분 국내 공공도서관에서 어린이열람실 공간을 구성할 때 유념하는 부분 은 어린이들의 신체적 특성을 고려한 가구 배치 정도에 그치고 있다. 그 외에도 인쇄 자료 중심의 장서, 독서 경험 제공 위주의 공간 구성, 관습화된 업무 체계로 인한 획 일적인 프로그램 운영 등의 수준에 머물러 있다. 이마저도 영유아를 대상으로 하는 프 로그램이나 서비스는 거의 없다.
그러므로 이 연구는 시대와 환경의 변화에 따른 공공도서관 영유아서비스를 위한 공간 구성의 개념과 원리를 모색하고 이러한 개념과 원리에 근거하여 국내 공공도서 관의 영유아 서비스를 위한 공간 사례 분석을 통해 영유아서비스 공간 구성에 대한 새로운 관점을 제공하기 위한 기초 자료를 제시하는 데 목적이 있다.
연구의 방법으로 국내외 어린이서비스에 관한 지침과 해외 도서관 사례를 종합하여 영유아서비스를 위한 공공도서관 공간평가 체크리스트를 작성하고, 이에 따라 부산지 역 4개 공공도서관의 사례를 평가하여 국내 공공도서관의 영유아서비스 공간의 실제 적인 문제점과 개선방안을 제시하였다.
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 영유아서비스를 위한 영감의 공간으로서 어린이도서관과 일반공공도서관 내 영유아열람실은 시설 면에서 큰 차이가 있었다. 이후 공공도서관의 영유아서비스 공간 을 구성할 때는 문학, 영화, 음악, 게임, 이벤트 등에서 스토리텔링과 예술적 표현을 통해 도서관 공간 자체로서 이야기를 담고, 이용자에게 새롭고 의미 있는 경험을 할 수 있도록 고려되어야 한다. 또 다양한 미디어를 체험하고 상황과 목적에 따라 다양한 활동 운영이 가능한 융통성 있는 공간으로 재구성될 수 있어야 한다고 제안한다.
둘째, 배움의 공간으로서 공공도서관의 영유아서비스는 적극적으로 이루어지지 않 고 있다. 대부분 공공도서관에서 구연동화, 그림책과 연계된 미술·음악·신체활동, 도 서관 견학 프로그램 등 영유아와 어린이를 위한 프로그램을 운영하고 있지만, 지금까 지 관습화된 업무 체계와 사서들의 적극성이 부족으로 그 대상이 5세 이상의 유아로 한정되어 있다. 5세 미만의 영유아를 위한 프로그램 운영을 확대하고, 영유아를 위한 장서에 대한 이해를 보다 넓힐 필요가 있다.
셋째, 다른 공간의 역할에 비해 만남의 공간으로서 역할이 가장 미흡하다고 할 수 있다. 이는 최근 공공도서관이 복합문화기관으로서 주목받고 있음에도 불구하고, 영유 아서비스에 있어서 도서관의 역할이 자료수집과 독서활동이라는 기존의 방식에서 나 아가지 못했다는 의미이다. 또 영유아의 도서관 방문 빈도를 높이기 위해서는 영유아 보호자들의 도서관 이용을 독려할 수 있어야 한다. 지역사회의 다양한 사회서비스 기 관 및 전문가와 협력관계 구축하고, 자녀 양육에 관한 장서 및 연계 서비스를 제공하 고 영유아 보호자를 지원함으로써 가족 친화적인 도서관 환경을 구축해야 한다.
이 연구의 한계는 부산의 공공도서관 사례 4곳만을 대상으로 하였기에 특정 사례의 자세한 맥락을 보여주기는 하나 국내 공공도서관 영유아서비스 공간 구성에 일반적으 로 적용할 수는 없다는 것이다.
후속 연구로 공공도서관 영유아서비스 활성화, 공공도서관 어린이서비스를 위한 공 간 구성, 공공도서관 영유아서비스를 통한 지역사회 네트워크 구축, 공공도서관 고객 세분화 마케팅전략 개발 등이 필요하다.
- 영문초록
- The public libraries in Korea can create new meanings and reveal the inherent value of the undiscovered through the space composition that utilizes the charm and contact points of space, the interaction between people, and the interaction between space and people.
Especially, the space for the infant service of the public library is the space that influences the impression of the library to the infants and their guardians who are looking for the library for the first time in their lives. Most of the public libraries in Korea still keep in mind when constructing the children's reading room space, It is.
In addition, it remains at the level of collections centered on print materials, space composition focused on providing reading experiences, and operation of uniform programs due to customized work systems.
Therefore, this study aims to find the concept and principle of space composition for public library infant and child service according to the change of the times and environment, and to present basic data to provide a new perspective on the composition of infant and child service space through the analysis of space cases for infant and child service in domestic public book offices based on these concepts and principles. In summary, a public library space evaluation checklist for infant and child service was prepared, and accordingly, the cases of four public libraries in Busan were evaluated to present practical problems and improvement plans for infant and child service space in domestic public libraries. The results of this study are summarized as follows. First, there was a big difference in facility in infant and child reading rooms in children's libraries and general public libraries as inspiration spaces for infant and child services.
When constructing the space for infant and child service in public libraries, it should be considered to include stories as a library space itself through storytelling and artistic expression in literature, movies, music, games, and events, and to give users a new and meaningful experience.
Also, it is suggested that it should be able to be reconstructed as a flexible space where various activities can be operated according to the situation and purpose by experiencing various media. Second, the infant service of the public library as a learning space is not actively performed.
Most public libraries run programs for infants and children, such as oral fairy tales, art, music, physical activities linked to picture books, and tour programs for the West, but now the target is limited to infants over 5 years old due to lack of customary work system and activeness of librarians.
It is necessary to expand the program operation for infants under 5 years old and to broaden the understanding of collections for infants and young children. Third, the role of meeting space is the least compared to other spaces.
This means that although public libraries have recently attracted attention as a multi-cultural institution, the role of libraries in the infant service has not been solved in the existing way of collecting data and reading activities.
In addition, in order to increase the frequency of visiting the library of infants and young children, it is necessary to encourage infants and young children to use the library.
The study has to establish a family-friendly library environment by establishing cooperative relationships with various social service providers and experts in the community, providing collections and linkage services for child rearing, and supporting infants and toddlers. The limitations of this study are that it shows the detailed context of specific cases, but it can not be applied to the composition of the domestic public library infant service space. It is necessary to construct public libraries for children's services, to build community networks through public libraries, and to develop marketing strategies for segmenting public libraries.
- 일반텍스트
- 첨부파일