fnctId=thesis,fnctNo=297
과학 독서가 과학 문해력에 미치는 영향 분석
- 링크
- https://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=be54d9b8bc7cdb09&control_no=f588fcdeaab67b56ffe0bdc3ef48d419&keyword=%EA%B3%BC%ED%95%99%20%EB%8F%85%EC%84%9C%20%EA%B3%BC%ED%95%99%20%EB%AC%B8%ED%95%B4%EB%A0%A5
- 작성자
- 조지은
- 저자
- 손선정
- 발행사항
- 부산 : 부산대학교 대학원, 2024
- 발행일
- 2024.08
- 국문초록
- 이 연구는 중학교 2학년 학생들에서 과학 독서가 과학 문해력 수준에 미치는 영향은 어떠한지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 과학 독서에 대한 설문과 과학 문해력에 대한 검사를 진행하고, 그 결과로 중학교 2학년 학생들이 과학 독서에 대한 흥미와 현재 과학 독서를 얼마나 하고 있는지, 그리고 과학 독서에 대한 필요성을 어떻게 인식하고 있는지에 따라 과학 문해력 수준에서의 차이를 분석해 보았다.
과학 독서에 대한 설문은 학생들의 과학 독서 현황, 과학 독서에 대한 흥미, 과학 독서의 필요성에 대한 인식으로 크게 세 가지 항목을 설정하였고, 세부적으로는 각각의 항목에 5개, 6개, 5개 문항 총 16문항을 사용하였다. 과학 문해력 수준을 측정하는 도구는 과학 문해력 검사(SLT)를 선택하였다. 과학 문해력 검사는 과학의 본성, 과학 내용 지식, 과학과 과학·기술이 사회에 미치는 영향으로 크게 세 가지 항목을 설정하였고, 과학 내용 지식 항목은 하위 영역으로 물리, 화학, 생물, 지구로 세분화하여 70문항으로 총 86문항을 사용하였다.
본 연구 대상의 모집단은 경상남도 창원시 소재 G 중학교 2학년 학생 112명(남학생 58명, 여학생 54명), M 중학교 2학년 학생 148명(남학생 68명 여학생 80명) 총 260명이다.
설문 자료의 분석은 첫째, 과학 독서에 대한 흥미 검사의 경우 문항의 응답을 리커트 척도(Likert Scale) 형식으로 제시하여, ‘매우 아니다.’ 1점에서부터 ‘매우 그렇다.’ 5점에 이르기까지 점진적으로 1점씩 높은 점수를 부여하여 각 문항의 응답을 수치화한다. 과학 문해력 검사 SLT의 각 문항은 사지선다형 또는 오지선다형의 객관식 형식이다. 문항 정답에 1점을 부여하고 백분위로 점수를 환산하여 값을 수치화한다. 이후 문항별 기술 통계를 활용하여 제시한다. SPSS 13 win으로 통계처리를 하였다.
연구의 결과는 다음 내용과 같다.
평소 과학 독서를 얼마나 많이 하는 지는 과학 문해력에 영향을 주지 않았고, 과학 독서에 흥미가 높으며 과학 독서는 필요한 것이라고 인식하는 학생들이 그렇지 않은 학생에 비해 과학 문해력 수준이 높았다. 이는 과학 독서가 과학 문해력 수준을 높이는 긍정적인 영향을 미치고 있음을 시사한다.
본 연구 결과에서는 설문과 검사 결과를 토대로 과학 문해력 향상을 위한 과학 독서 활용의 방향을 제안하였다.
- 영문초록
- This study aimed to investigate the influence of science reading among second?year middle school students on their scientific literacy levels. To achieve this objective, surveys on science reading habits and tests on scientific literacy were conducted. The analysis focused on three main aspects: assessing the differences in scientific literacy levels based on students' interest in science reading, their frequency of science reading, and their perception of the importance of science reading. The survey on science reading included three main sections: current science reading status, interest in science reading, and perception of the necessity of science reading. Each section comprised 16 items in total, with 5, 6, and 5 questions respectively. The tool chosen to measure scientific literacy was the Scientific Literacy Test (SLT), which covered three main domains: nature of science, scientific content knowledge (subdivided into physics, chemistry, biology, and earth science), and the impact of science and technology on society. The test consisted of 70 questions. In total, 86 questions were used. The populaton of this study consisted of 260 second-year middle school students from two middle schools in Changwon-si, Gyeongsangnam-do : 112 students from G Middle School (58 males, 54 females) and 148 students from M Middle School (68 males, 80 females). The analysis of the survey data proceeded as follows: for the interest in science reading survey, responses were presented using a Likert Scale format ranging from 'Strongly Disagree' (1 point) to 'Strongly Agree' (5 points), gradually scoring each item to quantify the responses numerically.
For the Scientific Literacy Test (SLT), each item was structured in multiple-choice questions. Correct answers were assigned 1 point, and scores were converted into percentiles to quantify values. Subsequently, descriptive statistics were employed to present results for each item. SPSS 13win was utilized for statistical analysis.
The results of the study are as follows: The frequency of scientific reading did not significantly impact scientific literacy. However, students who showed high interest in scientific reading and perceived it as essential demonstrated higher levels of scientific literacy compared to those who did not. This suggests that scientific reading has a positive influence on scientific literacy levels. Based on these findings from the survey and test, this study proposed utilizing scientific reading to enhance scientific literacy
- 일반텍스트
- 첨부파일

