fnctId=thesis,fnctNo=318
전문도서관 마케팅 현단계와 발전 전략 : 과학기술분야를 중심으로
- 링크
- http://www.riss.kr/link?id=T16167253
- 작성자
- 조지은
- 저자
- 강윤희
- 발행사항
- 부산 : 부산대학교 대학원, 2022
- 발행일
- 2022.02.
- 국문초록
- 이 연구는 디지털 환경변화에 맞추어 전문도서관의 효율적인 운영과 서비스 향상을 도모하기 위해 과학기술 분야 전문도서관을 대상으로 전문도서관에서 시행되고 있는 마케팅 현황을 파악하고 그에 따른 도서관마케팅 전략을 제시하는 것을 목적으로 한다.
우선 문헌연구를 통하여 전문도서관의 개념, 도서관마케팅의 개념 정의 및 필요성을 제시하였다. 다음으로 SWOT 분석을 통해 전문도서관의 내·외부 환경을 분석하였다.
그다음으로 예비조사를 한 후, 과학기술 분야 전문도서관 사서를 대상으로 전수조사를 실시하여 도서관마케팅 일반현황, SWOT 전략, 전문도서관에서 활용되는 마케팅, 전문도서관 마케팅 전략에 대한 사서들의 인식 등에 대해 설문조사 및 인터뷰를 하여 과학기술 분야 전문도서관 마케팅 전략에 대한 전반적인 조사를 하였다. 조사 결과를 바탕으로 전문도서관의 효율적인 운영과 서비스 향상을 도모하기 위한 마케팅 현황을 파악하고 그에 따른 도서관마케팅 전략을 제시하였다.
- 영문초록
- This study aims to identify the marketing status of Special libraries in the field of science and technology for efficient operation and service improvement of Special libraries in the face of changes in the digital environment and to suggest library marketing strategies.
First, Through literature research, the concept of a Special library and the definition and necessity of library marketing were presented. Next, The internal and external environment of the Special library was analyzed through SWOT analysis.
After conducting a preliminary survey, This study conducted a complete survey and interview on the general status of library marketing, SWOT strategy, marketing strategies used in Special libraries, and librarians' perceptions of the marketing strategies of Special libraries targeting librarians specializing in science and technology.
Based on the survey results, the marketing status was identified to promote efficient operation of Special libraries and service improvement and a library marketing strategy was suggested.
- 일반텍스트
- 첨부파일