fnctId=thesis,fnctNo=319
기록물관리 전문요원의 재교육 실태와 개선방안 : 국가기록원 전문가 양성과정을 중심으로
- 링크
- http://www.riss.kr/link?id=T16457463
- 작성자
- 조지은
- 저자
- 황성희
- 발행사항
- 부산 : 부산대학교 대학원, 2022
- 발행일
- 2022.08.
- 국문초록
- 이 연구는 기록물관리 전문요원의 국가기록원 전문가 양성과정 재교육 실태를 살펴보고, 재교육 프로그램의 개선방안에 대해 제안하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 문헌연구, 사례 분석, 설문조사, 인터뷰를 실시하였다.
문헌연구를 통해 기록물관리 전문요원의 재교육과 계속교육에 대한 개념과 필요성에 대해 살펴보았으며, 선행연구를 바탕으로 조사하고자 하는 재교육의 항목들을 도출하였다.
사례 분석을 통해서는 국가기록원의 전문가 양성과정 중 2020년부터 2022년까지의 신규자, 경력자, 마스터과정의 교육횟수, 교육목표, 교육내용 등 현황을 살펴보았다.
설문조사는 총 120명의 전문요원들에게 설문을 요청하였고, 103부의 설문지를 회수하였다. 이 중 분석에 적합하지 않은 3부를 제외하고 100부를 통계분석에 사용하였다. 설문의 분석은 EXCEL과 SPSS Statistics 28.0.1을 사용하여 신뢰도 검증, 빈도분석, 기술통계분석, 독립표본 t-test, ANOVA분석을 실시하였다.
설문조사의 결과, 절반 이상의 기록물관리 전문요원들은 자의보다 여러 상황에 의해 재교육에 참여하지 못하였다. 또한, 재교육에 참여한 기록물관리 전문요원들은 재교육의 내용에 불만을 느꼈으며, 재교육의 장소와 참여 후의 업무에 대한 부담감을 가진다는 것을 알 수 있었다. 그렇지만 기록물관리 전문요원들은 재교육이 필요하다고 생각하고 있었으며, 재교육 참여에 대한 욕구가 높은 편으로 나타났다. 기록물관리 전문요원들이 재교육에 참여하는 동기는 개인의 자질과 전문성 향상이 가장 큰 이유였고, 그 다음으로는 전문요원들 간의 네트워크 형성이었다. 설문조사에는 3년 이상의 근무경력을 가진 전문요원들이 75%였으나, 3년 이상부터 수강할 수 있는 경력자과정의 참여자는 절반도 되지 않았다. 86.1%가 신규자과정에 참여하였던 것에 비해 경력자과정은 상당히 적은 수의 기록물관리 전문요원들이 참여하였다는 것을 알 수 있었다. 일반적 특성에 따른 재교육의 차이를 분석해본 결과, 연령대와 근무경력이 적은 기록물관리 전문요원의 재교육에 대한 만족도와 도움 정도, 재교육 관심과 욕구가 연령대가 높고 근무경력이 많은 기록물관리 전문요원들 보다 높게 나타났다.
인터뷰는 설문조사에 참여한 6인을 선정하여 면담, 전화, 이메일로 진행하였다. 인터뷰는 구조화된 질문지를 활용하되 이 밖에도 자유롭게 이야기할 수 있는 반구조화 형식으로 진행하였다.
인터뷰 분석의 결과, 기록물관리 전문요원들은 업무에 필요한 지식을 습득하고, 의견교류, 업무에 대한 검증 등을 위해 재교육이 필요하다고 하였다. 다만, 현재의 국가기록원 재교육의 경우에는 아쉬운 점들이 많기에 현재와는 다른 방향으로 재교육이 시행되어야 할 필요가 있었다. 국가기록원의 재교육은 사례 중심으로 교육이 진행되기에 선배들의 노하우를 배워 기록관리 업무의 역량을 발전시킬 수 있는 기초가 되는 점이 교육에서 만족스러운 점이라고 응답하였다. 하지만, 국가기록원의 교육은 실제 업무 현장에 대한 이해가 부족하고, 기관별로 다른 환경과 상황을 고려하지 못하고 있다는 문제를 가지고 있었다. 이에 기관 유형별, 주제별 심화교육, 연구 세미나, 보고서 작성 등 다양하고 새로운 방식의 교육이 진행되었으면 좋겠다는 의견들이 있었다.
국가기록원의 교육 운영에 관한 문제는 교육장소의 위치가 가장 크게 나타났다. 응답자들은 온라인과 오프라인 교육을 혼합하여 진행하는 것을 원하였으며, 가까운 권역 혹은 교통이 편리한 곳에서 교육이 진행되기를 바라고 있었다. 또한, 신규자과정 교육의 경우에는 입사 후 3~6개월 이내에 교육을 이수하는 것이 효과적이라고 하였다.
이러한 설문조사와 인터뷰의 분석 결과를 종합하여 국가기록원의 재교육 프로그램의 개선방안을 제안하였다. 개선방안으로는 1) 기관 유형별 교육 실시, 2) 연구 중심 교육 실시, 3) 디지털 교육 강화, 4) 권역별 기록관에서의 재교육 프로그램 운영, 5) 온-오프라인 혼합 교육 실시를 제안하였다.
지금까지 기록물관리 전문요원의 재교육에 관한 선행연구는 해외의 재교육 프로그램 사례 분석이 주를 이루고 있었는데, 이 연구는 실제 재교육에 참여한 전문요원들을 대상으로 설문조사와 인터뷰를 실시하여 개선방안을 제안하였다는 것에 의의를 가진다. 하지만, 연구의 결과를 모든 기록물관리 전문요원의 의견이라고 볼 수 없다. 또한, 전문가 양성과정을 중심으로 연구를 진행하여 국가기록원의 모든 재교육 프로그램에 연구의 결과를 적용할 수는 없다는 한계를 가진다.
이에 후속연구에서는 국가기록원에서 운영하는 다른 재교육 프로그램에 대한 연구와 기관의 유형별 기록물관리 전문요원의 재교육에 대한 연구를 통해 재교육에 대해 보다 심층적인 연구가 진행되기를 기대한다.
- 영문초록
- The purpose of this study was to examine the current status of reeducation of the National Archives of Korea Expert Training Course of Records Managers and to propose ways to improve the reeducation program. For this purpose, literature research, case analysis, survey, and interview were conducted.
Through literature research, the concept and necessity of reeducation and continuing education with records managers were examined, and the items of reeducation to be investigated were derived based on previous studies.
Through case analysis, the current status of new people, experienced people, master course training frequency, educational goals, and educational contents among the expert training courses of the National Archives of Korea were examined.
A total of 120 professional staff were asked for a survey, and 103 questionnaires were collected. Among them, 100 copies were used for statistical analysis, excluding 3 copies that were not suitable for analysis. For the analysis of the survey, reliability verification, frequency analysis, descriptive statistical analysis, independent sample t-test, ANOVA analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were performed using EXCEL and SPSS Statistics 28.0.1.
As a result of the survey, more than half of the records managers did not participate in reeducation due to diverse situations. In addition, the records managers who participated in the reeducation were dissatisfied with the contents of the reeducation, and it was found that they had a burden on the place of reeducation and the work after participation. However, records managers thought reeducation was necessary, and the desire to participate in reeducation was high. The biggest reason for the motivation for records managers to participate in reeducation was the improvement of individual qualities and expertise, followed by the formation of a network between professional personnel. In the survey, 75% of professional employees had more than 3 years of work experience, but less than half of the participants in the experienced course that can be taken from more than 3 years or more. While 86.1% participated in the new people program, it was found that a considerable smaller number of experts in records managers participated in the experienced course. As a result of analyzing the difference in reeducation according to general characteristics, the satisfaction and help level, interest and desire for reeducation of records managers with low age groups and work experience were higher than those of records managers with higher age groups and work experience.
The interview was conducted by selecting 6 people who participated in the survey and conducting interviews, phone calls, and e-mails. The interview was conducted in a semi-structured form in which structured questionnaires were used but other questions could be freely talked.
As a result of interview analysis, records managers said that reeducation was necessary to acquire knowledge necessary for work, exchange opinions, and verify work. However, in the case of the current reeducation of the National Archives of Korea, there were many regrets, so it was necessary to conduct reeducation in a different direction from the present. The reeducation of the National Archives of Korea responded that it is satisfactory in education that it is the basis for learning the know-how of seniors and developing the capabilities of records managers. However, the education of the National Archives of Korea had a problem that there was a lack of understanding of the actual work site and that different environments and situations were not considered by each institution. Accordingly, there were opinions that various new types of education such as in-depth education by institution type and subject, research seminars, and report preparation should be conducted.
As for the problem of educational operation of the National Archives of Korea, the location of the educational site was the largest. Respondents wanted to conduct a mixture of online and offline education, and hoped that education would be conducted in a nearby area or a place where transportation was convenient. In addition, in the case of new people education, it is effective to complete education within 3 to 6 months after joining the company.
By synthesizing the analysis results of these surveys and interviews, a plan to improve the reeducation program of the National Archives of Korea was proposed. As for the improvement measures, it was proposed to 1) conduct education by institution type, 2) conduct research-oriented education, 3) strengthen digital education, 4) operate reeducation programs at regional archives, and 5) conduct online and offline mixed education.
- 일반텍스트
- 첨부파일